Bij de bedekkingsproeven ligt hier de focus op wat effectief geraakt moet worden bij een behandeling.  Dit kan verschillen afhankelijk van wat bestreden moet wordt.  Bij kanker op appel moeten de plukwonden bedekt worden, wat zeer lastig blijkt te zijn.  Bij bloedluis is het dan weer de onderkant van de takken.  De moeilijkheid bij de perenbladvlobestrijding zijn de rozet bladeren in de broek van de boom.  En bij schurft ligt de nadruk op de top van de scheut, de nieuw ontwikkelende bladeren.  De onderzoeksvraag die wij stellen is: wat zijn de optimale rijsnelheid, ventilatie snelheid, spuitdruk en water volume voor het bedekken van deze verschillende delen van de boom?  Hoe groot is de invloed van deze spuitparameters op de bedekking?

In de grafiek zie je een voorbeeld van een test die werd uitgevoerd voor het bereiken van de optimale bedekking van plukwonden bij appel met de KWH spuit van de proeftuin.  Uit deze test kwam naar voor dat meer water en trager rijden niet de beste oplossing is voor deze spuit.  De juiste ventilatie snelheid is dan weer heel belangrijk.  En dubbel rijden van elke rij zorgde voor een grotere verbetering van de bedekking.  We deden gelijkaardige testen met de 2 andere spuiten van de proeftuin.  Hier werden echter niet dezelfde resultaten bekomen.  Bijvoorbeeld bij de oude munckhof dwarsstroom was meer water en trager rijden de beste manier om de bedekking te verhogen.  We kunnen spijtig genoeg duidelijk geen algemeen advies geven voor alle spuiten.  De optimale settings en gebruik zijn afhankelijk van het type spuit.  En deze optima moeten we te weten komen willen we het maximale halen uit de middelen die we nog hebben en het optimale rendement bekomen uit de nieuwe middelen.

 

Figuur: Bedekking van de plukwonden bij Elstar bekomen met de kwh dwarsstroom spuit. 0 is geen middel op de plukwonde, 0,4-0,5 komt overeen met 40-50% van de wonde afgedekt. Daar waar 2X vermeld staat, werd elke rij dubbel gereden.  Bij dubbel rijden alsook bij trager rijden was het toegepaste water volume 2x zo groot als bij de standaard 1X met 7km/uur.